Drumul Public

Drumul public

Principial, din punct de vedere administrativ (al administratoruluui drumului), un drum public deschis circulaţiei poate fi împărţit în 3 (trei) categorii, deosebirea dintre ele fiind data de parametrii constructivi ai drumului(latime, capacitate portanta) precum şi de simbolurile grafice folosite pentru definirea drumului(culoarea bornei kilometrice şi a indicatorului de identificare al drumului):

1. Drum naţional. Administrator: CNADNR. Simbolizare-Borna kilometrica roşie şi/sau indicatorul (indicatoarele) de mai jos:

      Drum naţional   

   Drum naţional european   

      Autostrada  

Din punct de vedere administrativ, în această categorie se includ şi drumurile expres, cele naţional europene şi autostrazile)

De retinut! Pe partea carosabila a drumurilor naţional europene şi pe autostrăzi este interzisa oprirea voluntara! (deci şi stationarea). Este obligatorie folosirea luminilor de intilnire şi pe timpul zilei de catre cei care circula pe autostrăzi, drumuri expres sau naţional-europene!

2. Drum judetean. Administrator: Consiliul judeţean. Simbolizare-Borna kilometrica albastră şi indicatorul de mai jos:

               

3. Drum comunal. Administrator: Consiliul local. Simbolizare-Borna kilometrica galbenă şi indicatorul de mai jos:

                

Elementele constructive ale drumului

1.       în secţiune

                              

Drumurile au două sensuri, cu exceptia străzilor cu sens unic, pe care circulaţia se desfăşoară intr-un singur sens, pe toata lărgimea părţii carosabile. Daca sensul este atit de larg incit permite circulaţia simultana a mai multor siruri de vehicule, acesta poate fi impartit  în benzi (daca exista marcaje), sau rinduri (daca marcajele lipsesc). Lăţimea unei benzi de circulaţie este de obicei cel puţin 3,5 m.

                             


2. în plan longitudinal

 



 

 

 


Intersectiile     

A. Dupa modul de dirijare, acestea se impart în:

1. Intersectii nedirijate- se aplica regula prioritatii de dreapta

2. Intersectii dirijate - a. prin indicatoare

                               -  b. prin semafoare 

                               - c. prin agent de circulatie

B. Dupa forma constructiva

1. Intersectii clasice (fara giratie)

2. Intersectii cu sens giratoriu-se aplica prioritatea de stinga-cel care este deja în intersectie are prioritate

Intersectia  cu sens giratoriu se considera dirijata!

Daca intr-o intersectie sunt mai multe mijloace de semnalizare, ele se respecta în urmatoarea ordine:

a) semnalele politistului;

b) semnalele speciale de avertizare luminoasa şi/sau sonora (autovehiculele cu regim special);

c) semnalizarea temporara care modifica regimul normal de desfasurare a circulatiei;

d) semnalele luminoase;

e) indicatoarele;

f) marcajele;

g) regulile de circulatie;