Conducerea pe timp de iarna

21.12.2018 23:03

Conducerea pe timp de iarna

Sunt putine persoanele care gasesc o reala placere in a conduce pe zapada, printre care recunosc ca ma aflu si eu.  Iarna este recomandat sa conducem mai prudent, cu viteza redusa, distanta dintre autovehicule sa fie mai mare, iar reducerea vitezei sa o realizam cu ajutorul franei de motor.

Se zice ca cei mai buni soferi se formeaza iarna, pentru ca pot sa prinda si sa invete cum sa conduca masina si pe conditii meteo nefavorabile, zapada, polei.

Nu ati prins inca gheata sau zapada la volanul autoturismului, va recomand ca la prima ninsoare sa mergeti int-un loc retras cu deschidere mare (parcare) unde nu circula pietoni sau alte vehicule si sa incercati la o viteza de maxim 10-15 km/h sa calcati frana si sa virati, sa trageti frana de mana si sa virati, sa accelerati mai tare la plecarea de pe loc etc., veti observa ca atata timp cat rotile sunt blocate nu aveti control asupra autovehiculului, acest lucru fiind posibil doar cand ati eliberat frana (sa va asigurati ca locul este izolat si ca nu puneti in pericol alte persoane sau vehicule).

» Asigurati-va ca masina este in stare buna de functionare. Nu uitati sa verificati in prealabil si instalatia de incalzire interioara, dezaburirea lunetei spate, stergatoarele de parbriz, lichidul de racire, lichidul de stergere a parbrizului, anvelope de iarna.

» Daca vehiculul derapeaza, nu franati. Ridicati usor piciorul de pe acceleratie si rotiti volanul in sensul in care derapeaza fata masinii. Manevra asta va permite sa recontrolati autovehiculul. Rotiti volanul usor si nu prin miscari bruste.

» Utilizati frana de motor. Aceasta se obtine prin trecerea intr-o treapta de viteza inferioara. ATENTIE: daca turatia motorului in treapta superioara este ridicata, in treapta inferioara o idee buna ar sa accelerati la debreiere, urmand sa eliberati progresiv acceleratia. In cazul in care diferentele de turatie sunt foarte mari masina poate derapa.

» Frânarea pe timp de iarnă. Pe lângă faptul că pedala de frână trebuie acţionată mai uşor pe zăpadă decât pe asfalt uscat, atenţie şi la modalitatea de frânare: în “cascadă”. La maşinile care nu sunt echipate cu ABS, blocarea roţilor pe zăpadă poate surveni foarte uşor, mai ales dacă se frânează mai brusc. În aceste cazuri, este recomandată o “cascadă” de frânări mai mici. Adică se frânează uşor, viteza maşinii scăzând puţin, apoi se lasă pedala de frână şi iar se apasă uşor. Viteza scade mai încet, dar se evită blocarea roţilor – care transformă maşina într-o “săniuţă” a cărei traiectorie nu mai poate fi modificată, dacă roţile sunt blocate.

» V-ati impotmolit in zapada. Primul sfat este sa nu mai accelerati; nu veti iesi ci veti face mai mare groapa in care s-a impotmolit masina. Folositi pachetul de urgenta  ( lanterna, patura, lopata, nisip ).   Presarati nisip sau sare in jurul rotilor motoare pentru a imbunatati aderenta masinii. O alta solutie ar fi sa puneti un covor vechi sub roti de care acestea sa se 'agate'. Puteti de asemenea sa eliberati zapada din fata rotilor cu ajutorul lopetii. O idee buna este sa plecati de pe loc in treapta a 2-a a cutiei de viteze. Asta va imprima un moment mai scazut asupra rotilor, ceea ce va face ca tendinta de derapare sa fie mai scazuta. Necesita insa o corelare mai mare intre cele doua pedale: ambreiaj si acceleratie.

Urmand aceste sfaturi veti putea sa  treceti cu bine peste iernile care vor veni.

—————

Înapoi